Förskoleklass

Klasslärare: Johanna Nordqvist
Antal: 7 elever

Hej!
Välkomna till vår sida. Här kommer vi att lägga upp några rader varje vecka som sammanfattar vad vi jobbat med under veckan. Ibland kommer det att dyka upp bilder från vårt arbete.

Hälsningar Johanna och förskoleklassen

Vecka 19

Vi har sagovecka tillsammans med 1-2:an.
Vi utgår från sagan om Rödluvan.
Vi berättar, dramatiserar och skriver sagan.
Sen är det dags för egen sagoskrivning.

IMG_0004 IMG_0005 IMG_0006 IMG_0007 IMG_0008 IMG_0009

På matematiken pratar vi om bråk.
Hur ska vi dela pizzan för att alla fyra ska få lika stor pizzabit?
Hur mycket pizza får vi var?
Hur mycket pizza får vi var om vi är åtta som delar?

Sedan tillverkar vi loppor!
Vi delar pappret i hälften, i fjärdedelar osv.
I lopporna skriver i matteproblem.

IMG_0010

Skolmormor Anita är med oss!

IMG_0011 IMG_0012 IMG_0013 IMG_0022

Vecka 18

Hur kan vi göra när vi ska räkna ett stort antal föremål?
Vi provar oss fram.

IMG_2506Nadja och Tristan turas om att räkna.

IMG_2507
Theo och Daniel delar upp kapsyler i högar när de ska räkna.

IMG_2508Tindra och Nadine lägger tio korkar i varje hög.

IMG_2509Theo och Daniel förklarar du de lös uppgiften.

IMG_2510

IMG_2511Det blev 188 stycken.

IMG_2513

Vi räknar bruna bönor tillsammans!

IMG_2514

Vecka 17

5:orna läser sagor för förskoleklassen
Sagorna är på engelska och de läser högt och översätter även dem.

IMG_2493 IMG_2491 IMG_2490 IMG_2489 IMG_2488 IMG_2487

IMG_2476 IMG_2477 - Kopia IMG_2480 - Kopia IMG_2478På Lek och rörelse målar förskoleklassen gården fin med asfaltskrita.
Härligt att måla på stora ytor!

IMG_2475F-2 spelar upp sin egenskriva saga om Mössen Mickelsson.
Här har vi tre möss, en katt och en berättare på plats.

 

Vecka 16

Vi har haft sagovecka tillsammans med 1-2:an.
Vi har jobbat med sagostrukturen inledning, problem, lösning och avslutning.

IMG_2453

I vårt arbete har vi utgått från sagan Bockarna Bruse.

IMG_2454

Vi har ritat, berättat och dramatiserat sagan på olika sätt.

IMG_2455

IMG_2461

Vi har gjort en varsin sagobok om Bockarna Bruse.
Framsidan är viktig för att locka läsarna.

IMG_2464

IMG_2462 IMG_2463
IMG_2465

 Utifrån samma struktur som i Bockarna Bruse har vi skrivit en egen saga om Mössen Mickelsson. IMG_2460

Vecka 15

Förskoleklass har sagoläsning tillsammans med 4:orna.
De turas om att läsa en sagobok och sedan ritar och skriver om handlingen i boken utifrån modellen inledning, problem, lösning och avslutning.

IMG_2417 IMG_2418 IMG_2419 IMG_2420 IMG_2421 IMG_2423 IMG_2424

Tindra ritar utifrån boken om Pippi Piggelin.

IMG_2425 IMG_2426 IMG_2427 IMG_2428 IMG_2429 IMG_2430

På lek och rörelsen tillät vädret oss att få sitta ute och njuta av värmen.

Vi lekte lekar och målade fina målningar.

image1IMG_3414

Vecka 6-8
Här kommer bilder från våra gångna veckor. 
IMG_2138
På lek och rörelse har vi åkt längdskidor. Theo och Nadine tränar i backen!

IMG_2139 IMG_2140

IMG_2143

På bilden med Ann-Sofie har vi ritat porträtt av våra klasskompisar.
Porträtten pryder nu vårt klassrum.

IMG_2144 IMG_2145 IMG_2146

IMG_2147

Härliga vintriga bilder!

IMG_2148På matematiken har vi arbetat med symmetri och på bilden har vi gjort symmetriska fjärilar.

IMG_2159

På tisdagen kom bokbussen och vi lånade böcker till klassrummet och att ta hem.
På bilden samma dag gjorde vi tusenfotingar som kan användas som bokmärken.

IMG_2160 IMG_2161 IMG_2163 IMG_2164 IMG_2165 IMG_2166Glada busiga tusenfotingar!

IMG_2167

Lika med=
Inte lika med ≠

IMG_2168

Simon gör uppgifter som klasskompisarna ska lösa!
IMG_2169IMG_2173
Klasskompisarna löser Tristans uppgifter.

Vecka 2
Nu är första skolveckan efter jullovet avslutad. Vi har jobbat med matteproblem kring fler och färre.

Följande matteproblem fick förskoleklassen att lösa:

Maria har sju kulor.
Hon har två fler än Anna.
Bengt har tre kulor fler än Anna.

a, Hur många kulor har Anna?
b, Hur många kulor har Bengt?
c, Hur många kulor har alla tre tillsammans?

Det var en klurig uppgift med mycket information. Gruppen delades in i par som jobbade för att lösa uppgiften. Alla tre par valde olika sätt att lösa uppgiften på.
Det viktiga i arbetet med problemlösning är inte att hitta det rätta svaret, utan att hitta en väg att lösa problemet. Vi avslutade med att varje par fick redovisa hur de gjort för att lösa uppgiften. Det är svårt, men viktigt att sätta ord på hur man löst uppgiften.

IMG_2041

IMG_2042Fingrarna var till bra hjälp när det var dags att räkna ihop alla kulor.

IMG_2044Klossarna får symbolisera kulorna.

IMG_2047Varje grupp redovisar sin lösning.

Vecka 51

Nu har vi rundat av höstterminen och tagit jullov. Vi har haft pysseldag i veckan och garnerat pepparkakor, gjort risbräck, pysslat och dansat.
Jag önskar er alla en fin vit jul och en skön ledighet!

Vi ses vid skolstart 11/1 2016, kl. 8.45!

IMG_1767 IMG_1766

Vecka 50

Vi har haft en härlig Nobelvecka tillsammans med fakta om Nobel och teknik med tillverkning av bilar.
Finalen på torsdag med Nobelfest var en höjdare!

IMG_1653

Vi bygger karossen.

IMG_1654 IMG_1655 IMG_1656

Bilarna har fått både däck och motor. Hoppas att de funkar!

IMG_1665IMG_1669

Tjoho det funkar!


IMG_1676

Festfina glada barn som är förväntansfulla inför Nobelfesten.

IMG_1692

Spännande!

IMG_1696 - Kopia IMG_1699

Värdinnan och serveringspersonalen hälsar välkomna.

IMG_1703 - Kopia - Kopia

Kungen och drottningen gör entré.

IMG_1706 - Kopia - Kopia

Fint bordsskick! Alfreds snittar.

IMG_1719 IMG_1720 - Kopia - Kopia IMG_1724 - Kopia - Kopia IMG_1727 - Kopia - Kopia IMG_1728

Dynamitkyckling!

IMG_1732 - Kopia

Nobelbakelse!

IMG_1737 - Kopia

Stort tack till hovmästarinnan och serveringspersonalen.

IMG_1738

Stort tack till hovmästarna!

IMG_1742

Sen blev det dans!

IMG_1744

Prisbelönta förskoleklassare!


Vecka 49
Vi har ett matteproblem att lösa:

I en påse finns det röda, gröna och blå kulor. Anna tar 2 kulor ur påsen.
Vilka färger kan Annas två kulor ha om det finns 2 kulor av varje färg?

IMG_1627

Tristan och Daniel klurar.

IMG_1628

Tindra och Simon visar hur de löst uppgiften.

IMG_1629

Theo och Nadine samarbetar bra.

IMG_1632

En av lösningarna!

IMG_1633

Vi går igenom allas lösningar.

Nästa uppgift var att hitta på ett eget problem. Här har vi ett av problemen:

Det var en liten gubbe. Han hade en säck. Där fanns det godis.
Det fanns 9 godisar. Han sticker ner handen i säcken och tar upp 3 godisar.
Hur många godisar är det kvar i säcken?

IMG_1634

 

 

Vi löste uppgiften tillsammans på tavlan och här visar vi på olika sätt att lösa uppgiften.

Vecka 48
I veckan har vi pratat om advent. Advent betyder ankomst. Vem är det som ska komma?
Vi har målat lyktor som vi ska tända varje morgon i advent när vi lyssnar på julläsning.

IMG_1607 IMG_1608 IMG_1609 IMG_1610 IMG_1611 IMG_1613 IMG_1614 IMG_1616 IMG_1617

IMG_1619

Förskoleklassen är djupt koncentrerade när de arbetar med Imse-boken.

IMG_1621

IMG_1622

Imse-boken övar läsning och läsförståelse.IMG_1623

Vecka 46
Vi har jobbat med problemlösning under veckan. Vi började med att lösa ett problem tillsammans på tavlan.

Tre kattmammor har kattungar samtidigt.
Hur många kattungar kan varje kattmamma ha om det sammanlagt finns tre kattungar?

IMG_1534

Nadja ritar tre kattmammor och sedan får varje mamma en varsin kattunge.IMG_1537

IMG_1535Tindra ritar ocskå kattmammor och visar vilken unge som hör till vilken mamma genom pilar.

IMG_1536

Efter det fick klassen ett nytt problem som de fick lösa i grupper och sedan redovisa inför klassen.

Hur många kattungar kan varje kattmamma ha om det sammanlagt finns 9 kattungar?

IMG_1539

Det finns olika vägar att lösa problemet. Här får klossarna symbolisera kattmammor och ungar.

IMG_1541

 

Här får kattorna färg och form.

IMG_1544

IMG_1547

 

IMG_1546

IMG_1548

Behöver mammorna ha lika många ungar? Nej här har första mamman 5 ungar, andra mamma 1 unge och tredje mamman tre ungar.

IMG_1549

Kattmammor och ungar symboliseras av cirklar.

Härlig energi i gruppen och flera kreativa lösningar! 🙂

 

 

Vecka 45
Under veckan har vi arbetat med sagor tillsammans med 6:orna. Föst läste jag en saga högt för klassen. Sedan funderade vi tillsammans kring sagans inledning, problem, lösning och avslut.

IMG_1490

I första rutan har vi skrivit vem sagan handlar om, i ruta två finns sagans problem, i ruta tre hur problemen löste sig i sagan och i sista rutan har vi sammanfattat hur sagan slutar. Därefter fick 6:orna läsa sagor högt för förskoleklassarna.

IMG_1494 IMG_1498 IMG_1499 IMG_1501 IMG_1502 IMG_1503

Efter läst saga fick de arbeta efter samma modell med sin saga. 6:orna skrev och förskoleklassarna ritade.

IMG_1505 IMG_1506 IMG_1507 IMG_1509 IMG_1510 IMG_1511 IMG_1512

Som avslutning fick de gå fram i sina par/grupper och presentera sin saga inför klassen. Härligt samarbete mellan förskoleklassen och 6:orna.

Vecka 43
Vi har lärt oss om geometriska figurer under veckan. Vi har övat på deras namn och egenskaper, använt dem till att skapa bilder och vi har löst olika former av problem.

IMG_1382

Välj tre former var!

IMG_1383

Beskriv din form!
Formens namn, egenskaper, färg, storlek och tjocklek.

IMG_1384

Vi spelar ett spel!
Välj på vilken sida av ormen du lägger din form.
Din form ska ha två egenskaper gemensamt med grannen.

IMG_1386

Nu är ormen klar!

IMG_1416

Vi skapar bilder av former!

IMG_1418

Vi skapar av klossar!

IMG_1419

IMG_1420

IMG_1421

IMG_1422

IMG_1425

IMG_1426

 

Vi skapar samma bild i papper.
Vi tar hjälp av klossarna för att rita av på papper.

IMG_1427

IMG_1428

Problemlösning: Samma form fast större
Med hjälp av fyra små kvadrater kan vi göra en likadan fast större.
Försök hitta en annan geometrisk figur som du kan ta fyra av och göra till en likadan fast större.

IMG_1429

Vi provar med triangeln.

IMG_1430

IMG_1431

IMG_1432

IMG_1433

IMG_1435

Stor lycka när Hilma och Tristan har hittat en lösning!

IMG_1436

Klipp och klistra!

IMG_1439

Hugo och Nadja visar lösningen på papper.

IMG_1440

IMG_1441

IMG_1442

IMG_1443

IMG_1445

IMG_1446

 

Vi hittar fler former som vi kan göra likadana fast större.
Vi lär oss en ny form med spännande namn, parallellogram.

Vecka 41
Under veckan har vi jobbat med problemlösning med klossar. Vi startade veckan med att bygga fritt med klossar och sedan efter enkla beskrivningar.

 

IMG_1244 IMG_1245 IMG_1246 IMG_1248 IMG_1249 IMG_1253

På torsdag fick klassen problemet “Trappan” att lösa. Vi började med att återkoppla till tidigare lektion. De fick para ihop rätt modell med rätt bild.

IMG_1339

Problemet “Trappan” valde några att lösa själva och några löste det i grupp.

IMG_1279

Uppgift A löste alla genom att räkna klossarna på bilden.
Vid uppgift B valde alla att bygga trappan med klossar och sedan räkna klossarna.
Vid genomgången på tavlan förklarade de hur de gjort och jag ritade upp en modell av trappan.
Uppgift C gjorde vi tillsammans på tavlan och använde oss av att rita. Jag visade även hur vi kan räkna ut antal klossar med mattespråket. Vi pratade om hur olika vi kan lösa en uppgift och ändå nå samma svar.

IMG_1266

 

Efter rasten fortsatte vi samtalet om olika sätt att lösa en uppgift. Deras förslag var att rita, bygga, räkna med mattespråket, titta på en modell och räkna.

De var redo för ytterligare en uppgift att lösa.
Hur många klossar har en trappa som är 8 klossar hög?
De fick tillgång till klossar, vitt papper och rutigt papper för att lösa uppgiften. De valde olika sätt att lösa uppgiften.

IMG_1267 IMG_1268 IMG_1269 IMG_1270 IMG_1271 IMG_1272 IMG_1273

 

Alla kom fram till samma resultat, 36 klossar,  men de valde olika sätt att lösa uppgiften.

IMG_1274

Vecka 39
På tisdag besökte vi Delsbo Forngård för en temadag.
Vi fick se världens största kniv som är gjord i Bobygda, sa Tindra.
Vi fick se hur en gammeldags skola såg ut. Vi fick se att fröken bodde i skolan, sa Tristan. Vi fick sitta i de gamla skolbänkarna, sa Nadja. Vi skrev skrivstil, sa Daniel. I skolan fick man rulla tummarna för att inte störa på lektionen. Vi fick se ett björnspjut och en annan björngrej som användes för att  hålla  runt halsen på björnen och sen tog man yxan och dödade björnen, sa Simon. Vi fick se var drängarna bodde. Hela skolan dansande folkdans tillsammans på dansbanan. Vi skickar en hälsning till Theo och Nadine!

IMG_1154 IMG_1161 IMG_1174 IMG_1162

 

Vecka 38
Vi har gjort fruktsallad, sa Tristan.
Vi har lånat böcker på bokbussen, sa Theo.
I matteboken har vi räknat saker, sa Daniel.
Vi har jobbat med bokstaven R, sa Tindra.
Vi har läst R-boken, sa Simon.
Under veckan har vi även haft tema. Alla elever jobbade i sina faddergrupper. Vi gjorde luffarslöjd, lärde oss om luffaren och luffarmärken. Vi tillverkade smör, gjorde tapeter på gammalt vis genom att skvätta färg eller trycka med schabloner. Vi hälsar till Nadja som är sjuk och till Nadine som är ledig.

IMG_1024 IMG_1025 IMG_1026 IMG_1027 IMG_1028 IMG_1029 IMG_1030 IMG_1031 IMG_1032

 

Vecka 37
Vi har ritat och berättat vad vi är bra på.
Jag är bra på att hoppa hinder, sa Nadine.
Jag är bra på att klättra högt i träd, sa Simon.
Jag är bra på att plocka bär, sa Theo.
Jag är bra på att göra framåt volt, sa Nadja.
Jag är bra på att cykla, sa Tristan.
Jag är bra på att rida, sa Tindra.
Vi skickar en hälsning till Daniel som är på semester. Vi hoppas att du har en trevlig och skön semester i solen.

IMG_0983Vad väger mest?

Vecka 36
Vi har sorterat saker på matematiken, sa Tindra.
Vi sorterade bort saker på matematiken, sa Simon.
Vi har fått en mattebok, sa Tristan.
Vi har jobbat med bokstaven S, sa Nadja.
Vi har jobbat med bokstaven O, sa Nadine.
Vi har lärt oss om tänder, sa Daniel.
Klassen undrar om ni vet vad mameloner är?
Vi hälsar grattis till Theo som är sjuk idag, han fyller 6 år på söndag.
Grattis Theo!

IMG_0859 IMG_0837 IMG_0838 IMG_0847 IMG_0848 IMG_0851

Vecka 35

Matematik kan vara klockan, sa Tristan.
Matematik kan vara att skriva siffor, sa Nadja.
Matematik kan vara att räkna, sa Daniel.
Matematik kan vara att läsa, sa Nadine.
Matematik kan vara att räkna ända upp till 1000, sa Tindra.
Matematik kan vara att räkna till 100 på tallinjen, sa Simon.
Matematik kan vara att säga siffror, sa Theo.
Den här veckan har matematiken handlat om att sortera.

IMG_0806 IMG_0808 IMG_0812 IMG_0813 IMG_0823 IMG_0827

Vecka 34

Vi har börjat i förskoleklass.
Jag har haft rast, sa Tindra.
Jag har lekt tjuv och polis, sa Simon.
Jag har ritat självporträtt, sa Tristan.
Jag har hoppat twist, sa Nadine.
Jag har varit på bokbussen, sa Theo.
Jag har gungat, sa Nadja.
Vi har ätit frukt och lyssnat på saga om Emil, sa Daniel.

 

 

Print Print