Vecka 38

Bobygda skolas veckobrev

v. 38
Information till alla:

Stort tack till alla familjer som skänkt lingon till skolan!
Från Dellenbygdens majblommekommitté har det skänkts 500:- till skolan från förtjänsten av elevernas försäljning av majblommor i våras. Separat tackbrev har skickats ut via mail. Vi tackar för pengarna och klassråd och elevråd ska få bestämma hur pengarna ska användas.
Vår kära skolmormor Anita ska fylla 80 år. Istället för att bjuda på tårta har hon valt att skänka pengar till skolan som ska användas till uteleksaker till eleverna.
Stort tack till Anita!
Tisdag: Bokbussen kommer. Ta med era gamla låneböcker.
Fredag: På fredag kommer Lars Nyman från OK Dellen och har orientering med alla klasser. Kläder efter väder, långa byxor och bra springskor.
Nu är vår hemsida uppdaterad och alla klasser har fått en egen “blogg” som kommer att uppdateras med jämna mellanrum, kika gärna in. Under “tema” ligger bilder från vårt fjärilssläpp i torsdags.
Nu är det simundervisning för elever i 4-6. Kunskapskraven i årskurs 6 är att “eleven kan simma 200 m. varav 50 m. i ryggläge.”

F-1:an

Hej därhemma! I måndags när vi kom till skolan hade våra puppor påbörjat sin kläckning till fjärilar!! Fler kläcktes under måndag-tisdag och det var så spännande att få följa detta. Vi har gett dem sockervatten och färska blommor och fått se hur de dricker med sin långa snabel. I torsdags hade hela skolan ett gemensamt fjärilsläpp. Roligt att få se dem fladdra iväg på egna äventyr! 🙂 Under veckan har vi jobbat med boken “Listigt, Alfons Åberg!” av Gunilla Bergström. Vi har läst den högt och gjort tankestopp i texten, funderat kring känslor i boken. Sedan har vi återberättat sagan med hjälp av ett berättelseansikte, se bilder på F-1:ans blogg. Vi har även återberättat sagan med hjälp av bilderna i sagan. Vi har stannat upp kring svåra ord. Vad betyder listigt? Vad gör Alfons som är listigt i sagan? Avslutningsvis har eleverna ritat bilder utifrån sagan. Vi har även jobbat med en ny bokstav. Veckans bokstav är S. Träna gärna denna hemma. Leta S, hitta ljud, prova att skriva. 1:orna ska forma fina S. Alltid börja uppifrån! :). På matten har 1:orna denna vecka pratat om = , , +. Vad dessa heter och vad de betyder. Vi har också jobbat med talkamrater. Att man kan dela upp tal i mindre tal. Att hitta två tal som är talkamrater till ett tal. Vi har också jobbat med begreppen “flest” och “hur många fler”. Förskoleklassarna har varit i skogen och hämtat stenar och pinnar för att sedan jämföra dem på mattepasset. Vilken pinne är längst/kortast? Vilken sten är tyngst/lättast? Nu har Helge och Grässnattaren börjat åka med hem till era barn! De har redan hunnit träffa några stycken. När de kommer hem till er, får ni tillsammans med ert barn skriva/rita vad de varit med om. En högtidsstund är att få berätta för de andra i klassen när de kommer tillbaka.
Måndag: Specialpedagog Kristina Thungström kommer till oss för att träffa förskoleklassare och våra nya 1:or för att göra en kartläggning i språkligmedvetenhet.

Tisdag: Bokbuss

Onsdag: F-klass ledig

Torsdag: Skogen. Kläder efter väder. Liten fika om man vill.

Fredag: F-klass ledig. 1:or idrott. Ute orientering. Ombyte för alla, långbyxor och bra springskor.  Dusch för fritidsbarnen.
Trevlig helg! Ann-Sofie och Johanna

2-3:an

V.38

Måndag: enl. Schema.

TIsdag: Bokbuss och träslöjd.

Onsdag enl. schema

Torsdag: enl. Schema. Mark pluggar.

Fredag: Enl. schema. Idrott ute. Glöm inte idrottskläder, långa byxor och bra springskor.
Ett mycket lyckat studiebesök i tisdags med många grönsaker och nya kunskaper. Vi ägnade första lektionen i onsdags åt att mäta och väga grönsaker. Fråga gärna hemma hur många gram en tomat kan väga och hur många cm omkretsen är på en morot. Efter rasten skar vi upp vår skörd. Klassen presenterade och bjöd hela skolan på råa och ugnsbakade grönsaker till lunch.

Vi börjar träslöjd till veckan. Mycket papper ska hem i ryggsäcksposten idag (fredag).Kolla den!  Till år 2 har skolsyster Anna-Karin har skickat med  information om vaccination och samtycke. Hon kommer att bjuda in er till mottagningen på Ede skola någon gång under hösten. Jag skickar med schema och en läxa.
Läxor: Nu kommer vi igång med läxor. Jag lämnar ut läxor på fredag och de ska lämnas till skolan senast följande torsdag. Denna vecka blir det ett ”tidtagar-matteblad.” som ska göras 5 -gånger. Vi håller på att automatisera addition upp till 10. Var och en ska ”tävla” mot sig själv och försöka förbättra sin egen tid. Framöver kommer även läs- och stavningsläxor.
Stockholm

Det är inte lätt att få synpunkter samlade. Synpunkter från tre föräldrar har kommit in. En vill sälja saker och en vill inte, en vill åka bil till Stockholm och en vill inte köra i Stockholm och en ska åka i egen regi redan under helgen och bekosta resan själv. Inte mycket underlag att fatta beslut på. Ev. blir biljetter dyrare för varje dag som går. Eleverna vill åka tåg till Stockholm. Då går vi på deras linje.

Beslut: På söndag bokar jag tågbiljetter till Stockholm ToR för tio elever och fem vuxna. Två elever åker gratis med varje vuxen. Jag behöver namn på 4 föräldrar som följer med på tåget innan dess. (Biljetter kräver namn) Först till kvarn. Har du och ditt barn andra planer på färdsätt  vill jag ha information innan söndag.

-Mark

 

4-5:an

Hej!

Den här veckan har vi jobbat vidare med argumenterande texter i svenskan. Barnen lär sig hur man kan använda argument när de tycker eller vill något. Det är viktigt att kunna argumentera för sina ståndpunkter. Vi har även övat på olika typer av meningar. Det finns påståenden, frågor, utrop och uppmaningar och alla dessa slutar inte med en punkt. Fråga era barn.

Vi har haft fjärilssläpp här på skolan. Några flög iväg av sig själva medan vissa behövde lite hjälp på traven. Det har varit spännande att följa larvens förvandling till färdig fjäril. Det som såg ut som blod inne i fjärilshusen var ett färgämne från när vingarna utvecklas och även rester av larven bidrog till den röda färgen.

Igår visade jag barnen hur man “tänker högt” när man läser något. Då och då när man läser en text kan man stanna upp och fundera och reflektera. Det kan vara över ett ord eller en mening som man inte förstår. Kanske kan man relatera en händelse till något man själv varit med om och göra jämförelser. Förhoppningen är att eleverna ska få en större förståelse för vad de läser och även lära sig reflektera och vara kritisk vid behov.

Veckan avslutades med en härlig vandring mellan vallarna. En bra vecka har det varit!
Mån: Läxan delas ut. Både glosor och text att öva på.

Tis: Bokbussen kommer.

Tors: Läxan in! Bad för hela klassen.

Fre: Läxan delas ut. Idrott för hela klassen utomhus. Medtag ombyte, skor och duschgrejer.

Trevlig helg! Maria

6:an

.

Hej!

Jag har förstått att läsläxan har gått bra. Några ville till och med fortsätta läsa och det får man ju såklart :). Utifrån stödord skrev eleverna sammanfattningar av kapitlet och jag är mycket imponerad över samtligas insats. Men det finns mycket att öva på när det gäller stavning, punkter, kommatecken och meningsbyggnad. Nästa vecka blir det läsläxa igen tis-tors och då är det kapitel 7 som gäller.

I skrivande stund ser jag fram emot en fin vandring till Julingvallen.

Tis: Läsläxan, kapitel 7, delas ut

Tors: Bad på Ede. Läsläxan klar! Ta med boken.

Fre: Idrott ute i Bobygda. Ombyte!
Mvh, Lina

Print Print