Matsedel

Bobygda

Egen husmor

Husmor Åsa lagar och serverar lunch varje dag i vår skolrestaurang, utom vid utflykt med matsäck. På Bobygda skola satsar vi på att använda lokala produkter och anpassar menyn efter årstid. Äggen kommer från Wij äggbod i Delsbo. Mejeriprodukter levereras från Dellenmejeriet. Alla charkuterier så som korv och blodpudding köper vi från Delsbo charkuteri AB. Allt kött och all kyckling som serveras på skolan är uppfött och slaktat i Sverige. I möjligaste mån undviker vi att servera hel- och halvfabrikat utan lagar maten från grunden på plats i skolköket. Varje dag finns utöver huvudrätten ett salladsbord, hårt bröd med smör och mjölk att komplettera lunchen med. Till soppa serveras hembakt bröd. Dagligen serveras ett vegetariskt alternativ.

Så här ser vår veckomeny oftast ut:

Måndag: Pasta i någon form

Tisdag: Fisk, oftast med potatis till

Onsdag: Köttfärsrätt, kötträtt eller kyckling med potatis eller ris

Torsdag: Något extra gott till lunch!

Fredag: Soppa eller gryta med hembakat bröd

Eventuella mat-allergier meddelas till ansvarig lärare.

Gäster betalar 50 kr.

Husmor Åsa Berglund